Autodromo Nazionale di Monza
är en racerbana belägen utanför Monza i Italien. Banan används bland annat för Formel 1, GP2 Series och World Touring Car Championship.

Autodromo Nazionale Monza byggdes mellan maj och juli 1922 av 3 500 arbetare och såg då precis likadan ut som dagens bana, minus chikaner och med den stora skillnaden att man efter Curva Parabolica gick ut på en 4 490 meter lång oval som kallades Pista Alta Velocità. Totalt mätte banan exakt 10 000 meter. Banan var finansierad av Automobile Club di Milano. Banan var den tredje permanenta banan i världen att bli konstruerad.[1]

Under Italiens Grand Prix den 9 september[2] 1928 omkom föraren Emilio Materassi och 27 åskådare i den värsta olyckan i racing i Italiens historia. Efter den olyckan använde man inte ovalbanan fram till 1932.

En större ombyggnad skedde 1938-1939. Man byggde nya läktare och ingångar, lade ny beläggning av banan, flyttade delar av banan och lade till två nya kurvor. Resultatet blev ett 6 300 meter långt varv som användes fram till 1954.

Det hände mycket olyckor på ovalen, och på grund av det byggdes det några chikaner för att sänka farten. 1969 tog man bort ovalen, men resterna av den finns fortfarande kvar.

År 1972 byggdes Variante Ascari, som var en långsam chikan före utgången till bakrakan. 1974 gjordes Variante Ascari något snabbare. 1976 byggdes ytterligare två nya chikaner, Variante Rettifilo och Variante della Roggia. Variante Rettifilo var egentligen två chikaner.

Säsongen 1978 omkom den svenska Formel 1-föraren, Ronnie Peterson, efter en olycka på Autodromo Nazionale Monza.

 

 

Resultat

Sändning