SÄSONG 5

Hej och välkommen till höstsäsongen 2019 av Swedish iRacing League! Denna säsong kommer vi att ta oss an multiclass! Med detta kommer vi även att göra endel förändringar. De större kommer vi att lista nedan. 

Multiklass
Denna säsong ger vi oss alltså in i multiklass-racing. För de som ej testat detta innan så inmebär det kort och gott att man kör ”flera race i racet”. I flera olika klassers bilar. En fantastisk extra krydda då man måste hantera bilarna i andra klasser på ett juste sätt. De klasser vi kommer ställa på gridden är följande:

Prototyp: (LMP1), Porsche 919 och Audi R18.
GT Pro: (GTE) BMW M8, Ferrari 488 och Porsche 911 RSR
GT Am(GT3): Mercedes AMG och Audi R8 LMS.

Ifall LMP1 utgår adderar vi ytterliga en bil till GTE och GT3.

Solo kvalificering
Även om öppet kval var en succé kommer vi här av rimliga skäl återgå till solo kvalificering.

Rullande start
Vi kommer återgå till rullande start då det är det enda rimliga i multiklass. Vi rekommenderar polesitters i de olika klasserna att lämna ett gap på 6-8 sekunder till sista bil i framförvarande klass.

Racelängd.
Varje race kommer att vara i 45 minuter.

Bränsle
Max 50%.

Proto/Pro/Am-mästerskap
Mästerskapet kommer att delas in i tre. Ett prototypmästerskap, proffsmästerskap och ett amatörmästerskap. Man kommer vid registrering kunna anmäla sig till Proto eller GT. Alla som anmält GT kommer sedan att delas in i Pro(GTE)/Am(GT3)likt förra säsongen av admins. Skulle någon därefter hellre vilja köra i den andra klassen kommer vi inte säga nej.

Ny poängstruktur
Samma som föregående säsong. Kolla historiken.

Droppveckor
Denna säsong kommer vi att tillämpa två stycken droppveckor. Det innebär att de två racen av tio där minst poäng inbringats kommer att räknas bort. Detta innefattar även DNS.

Ingen broadcast
I nuläget finns inga kommentatorer att tillgå vilket gör att broadcast utgår.

Accelerationszon
Vid racestart kommer varje klass ha en egen start i banans accelerationszon (vart den är specifieras i respektive racetråd). Alla bilar förväntas hålla samma fart som deras egens klass polesitter, detta tills det att ledaren initierar starten genom att accelerera. Därefter är det fritt att köra om.

Det är alltså bara den snabbaste klassen som startar när grön flagg går. 

Domarrutiner
Incidenter utreds av våra domare som denna säsong består av Carl Fredrik Hersoug, Marton Teilgård, Tor Anders Berven och Magnus Göransson. Det är fritt fram för alla förare att inom 48h rapportera incidenter till domarna. Därefter har motparten 24h på sig att lämna sin syn på saken. Efter det kommer domarna att börja göra sina bedömningar. Utöver det kommer admins denna säsong att anmäla allt de finner vara intressant för domarna att ta ett kik på.

När man anmäler en incident anger man: Varv, kurva och inblandade förare. Videomaterial är uppskattat men ordnas annars av admins.

Teammästerskap
Utgår.

Safety Rating
För att delta i race under denna säsong skall en SR med minst C3.5 innehas. Inga undantag.