STEC

Fick tag på Hasse från STEC för en liten pratstund! Tjena Hasse! Hoppas allt är bra?

Tack, mycket bra! Efter en kul säsong är vi nu inne i den intensiva fasen med bankalender, förarföreningsmöten, regeljusteringar, sponsormöten och nya team. Men det är positiva möten och kontakter. Vi har en bra organisation med tekniker som gör vagnsböcker och har bra relationer med burbyggare och sånt som vi hjälper teamen med inför 2019.

För de som inte vet vad STEC är och vad ni riktar er till, kan du ge oss en presentation?

Gärna! STEC står för Swedish Touring Endurance Championship. Kort så kan man säga att detta är Svenska Mästerskapet inom Endurance långlopp med race 2-6 timmar.

Hur ser organisationen ut och hur länge har ni hållit på?

Det är en förening som är uppbyggt med flera olika bilsportsteman såsom rally, bilcross, enkel bilsport. Där är STEC namnet för asfaltsracingen. Organisationen skapades för drygt 10 år sedan och fick då namnet Krutcupen men är idag en stor bred aktör med många grenar.

Hur kom det sig att du startade STEC?

Jag tyckte att det saknades ett mästerskap för Svenska Endurance Team som har hundratals förare. Nu finns både RM/SM där de riktigt seriösa teamen kan köra som ett komplement till de enklare serierna såsom Skrotbilsrejset och Race 4 Fun som båda är duktiga på nyrekrytering ihop med vår enkla gren som heter STEC Light.

Nu körs den Svenska Öppna Långloppsfinalen varje höst som alltid har toppnamn i toppen. Vi har även rena TCR-bilar från bl.a Brovallen design som är med och kör med samma Audis som inom STCC. Kul att nå både bredd och spets inom Svensk racing!

Vad har ni får mål med STEC?

Fortsätta vara starka i Sverige men nu ingår vi även i ett nätverk med Finska och Norska team och arrangörer så jag tror att det kan bli 1 tävling 2019 både i Norge och Finland. Och 2020 fullt ut en NTEC serie där N står för Nordisk.

Jag har förstått att ni har en del o göra med ungdomar, stämmer det?

Ungdomarna är en otroligt viktig del inom STEC och genom den trappstegen vi har med Light -Standard-Racing så skolas de in. Gokartförare kikar mycket nu på STEC där man kan börja köra som 12 åring inom STEC Light-serien vilket känns bra. Perfekt som familjeteam med samma bil gör det enkelt, kul och ekonomiskt rätt då man inte behöver flera bilar i garaget.

STEC 2018 tog just slut, hur vill du summera säsongen?

Återigen nytt rekord med antal team. Närmare 80 enskilda team 2018. Det är en ökning med 15 team från tidigare år och vi siktar nu på 100 team 2019. Men det absolut viktigaste har varit att ingen förare skadats inom STEC ej heller 2018. För det är trots allt Racing vi bedriver men vi har lagt mycket fokus på säkerhet med ambulans, läkare, räddningsbilar med klipp och brandsäkerhet. Så jag vill berömma alla förare också som kört på ett mycket bra sätt! Även flera nya förare som vår utbildare Jan ”Flash” Nilsson körde Licenskurs med i våras. 2019 kommer en annan mycket duktig förare vara utbildningsansvarig. Alltid bra att ha bra med kunskap när man sitter bakom ratten. Erfarenheten kommer med tiden och det är ju väldigt mycket körtid inom dessa långlopp.

Har ni även någon verksamhet vintertid eller är det full förberedelse inför 2019?

Absolut! Förra helgen körde vi på Västkusten och Strängnäs. Kommande helg är det Rimbo sedan Sala, Eskilstuna o.s.v. Så det är fortfarande mycket bilsport kvar som vi då kör under www.enkelbilsport.se

Sen startar STEC 9-10 Februari med “Racing on Ice” som ger en fantastisk bra träning på underlag som kan kännas som ett blött Mantorp där premiären körs 14 April, där vinnaren av Swedish iRacing League S3 kommer få delta någon gång under säsongen.

Hur ser förberedelserna ut?

Som arrangör är det som jag skrev tidigare mycket information som skall ut. Vi har bokat med Viking Line 10 November, en konferens med information inför 2019. Nu sitter ju förarna i garagen och funderar vad som ska köras kommande säsong och då måste STEC ligga i framkant och erbjuda ett bra program, för förarna väljer ju såklart det som passar dem bäst. Och 2019 kryddar vi med V-8 bilar samt Legends Trophy som kan kittla publiken på ett positivt sätt.

Om man skulle vilja börja racea, vad kostar det?

Racing kan bli hur dyrt som helst men jag vill slå ett slag för Light-serien som är ett mycket bra insteg och varför inte köra Light? Där kan man bygga en vinnande bil för ca 25,000. Vill man inte skruva själv så har vi färdiga paket för 20,000 per säsong där man kan komma med hjälmen under armen. Populärt för företag och förare som vill köra men inte har tid till allt runt omkring. Läs mer på: http://www.stec.se/anm%C3%A4lning-blankett-samt-tidsschema/hyrbilsteam-38131208

Hur ser det ut bland förarna, vet du av någon som tränar med hjälp av simracing?

Jag vet att många av teamen kör med datorer för att dels träna och memorera banorna, men framförallt är ju simracing numera så otroligt fin grafik och känsla. Jag ser simracing som är på stark frammarsch då vi lever i ett klimat med snö 6 månader om året och en miljöpolitik som snart gör bilsport omöjligt i den gamla strukturen. Det är bara att tugga i sig att elbilarna kommer vara det som dominerar om 5 år.

Hur tror du att förhållandet mellan real life racing och simracing ser ut om fem år?

Jag tror kombinationen alltid är optimalt samt att valfrihet är ledordet. Låt förarna välja var de vill tävla och jag ser simracing och STEC som 2 vänner som ska finna samverkan. Jag har tittat nu på ert upplägg och även kikat på loppen och är otroligt imponerad av hur bra uppbyggt det är.

Jag vill gärna skicka en hälsning till den som är intresserad av att ingå i vår datorisering med kamera, livesändningar o.s.v.  Hör gärna av dig till www.stec.se.

Tack för att du tog dig tid!

Tack för att du ringde!

Hans-johan Medelberg Tävlingsledare inom STEC Motorsport.